Ahlafors IF 110 år - hurra hurra!

1913 var året.

Ahlafors fabriker byggdes 1856 och utgjorde under drygt ett sekel det tongivande i samhället. Vid en brand 1905 ödelades större delen av fabriksbyggnaden, men en återuppbyggnad startade genast.

1907 anlände ett gäng skottar för att installera den nya maskinparken.

Med sig i bagaget hade de några fotbollar och ganska snart fick de tänt de inhemska männen på spelet fotboll.

Detta är upptakten till det som idag är Ahlafors IF.

Under de följande åren spelades improviserade matcher och träningar hölls på gräsplättar man kom över. Jorden skulle brukas maximalt och våra föregångare hade det inte så lätt i sin strävan att få spela fotboll.

Efter några år fick fotbollsutövarna tillgång till en plan, belägen mitt i samhället. På den platsen ligger idag Mor Annas förskola.

Den 3 oktober 1913 samlades ett 30-tal personer under ledning av August Hansson för att undersöka intresset för att bilda en idrottsförening.

Det bildades en kommitté för framtagning av stadgar och lite drygt en vecka senare antogs dessa och 32 personer skrev in sig som medlemmar. Till föreningens första styrelse valdes:
Ordf. Oscar Wigertz
V.Ordf Harry Petrén
Sekreterare Ivar Andersson
V.Sekreterare Karl Samuelsson
Kassör Sven Svensson.

En omröstning som gällde klubbens namn genomfördes. Förslagen var Ahlafors Idrottsförening och Idrottsföreningen Kamraterna Ahlafors, som vi alla vet så valdes det förstnämnda.

Med hjälp av entusiastiska och idérika medlemmar växte verksamheten snabbt.

Under 1914 genomfördes förutom fotbollsmatcher även skridskotävlingar på hältorpsjön och klubbmästerskap i allmän idrott.

Föreningsverksamheten var livlig och trots att föreningen bildades i oktober så hölls det inte mindre än femton möten innan årsskiftet.

110 år senare står vi starkt kvar.

Ahlafors IF har idag tagit över som en av de tongivande aktörerna i samhället,

ca 800 fler medlemmar än vid start och med lika starkt brinnande hjärtan 💛🖤

Så grattis till dig och mig, till våra företrädare och förfäder men kanske framförallt, grattis till vår fantastiska förening.

Tack till alla som hållit/håller den vid liv och ett rungande hurra för ytterligare många år tillsammans!

PS: In och läs mer om vår historia på www.ahlaforsif.se (uppdateringar kommer inom kort).