En gulsvart uppdatering

I samband med vårt avancemang till division ett ställs det nu högre krav på vår förening. Styrelsen tillsammans med föreningsutvecklare och våra kommittéer arbetar dagligen för att klara av våra skallkrav.

Vårt huvudfokus idag är tillsättning av arbetskraft och planering kring byggnation på Sjövallen. Vi är otroligt tacksamma för den hjälp vi just nu får från er fantastiska ideella krafter.

Parallellt med byggnadsarbetet har vi skapat en kommunikationsgrupp som består av Johan Sjögren, Karin Larsson och Thore Skånberg som kommer ansvara för uppdatering kring våra digitala kanaler som hemsidan, Instagram och Facebook.

Nästa steg är att skapa en evenemangsgrupp som ska hjälpa oss klara av de krav som ställs på vår förening kring våra hemmamatcher. Här kommer det finnas flera olika arbetsuppgifter att hjälpa till med innan, under och efter match. Vi tar tacksamt emot din hjälp om du vill vara en del av evenemangsgruppen säsongen 2023. Kan du tänka dig att hjälpa till med någon arbetsuppgift kring hemmamatcherna får du gärna höra av dig till jesper.johannesson@ahlaforsif.se eller på mobil 0736-615900.

Vad gäller den sportsliga biten får vi nedan ta del av våra seniortränares tankar kring uppstarten och hur dem ser på den närmsta tiden.

Maria Zetterlund: Den 16 januari drog damlaget igång vårsäsongen och har börjat piggt med massor av energi och glädje. Det känns som vi börjar på en högre nivå och därför har bättre förutsättningar för att komma i form till seriepremiären. Det kommer att krävas eftersom vi lyckades hålla oss kvar i div 4 trots serieomläggning. Årets motstånd kommer i huvudsak bestå av lag från förra årets div 3. En ett år mer rutinerad damkommitté och ledarstab ha finslipat förberedelser. Träningarna har kommit igång bra med ca 18 deltagare per tillfälle. Dock ledsamt med två skador direkt, en misstänkt korsbandsskada på Daniela och en fotledsskada på CG. Båda väntar på röntgenundersökningar och vi håller tummarna för positiva besked.

Niklas Tidstrand: Vi har haft en bra start på det här året där killarna i laget har visat ett stort engagemang och vilja i det vi gjort. Vårt fokus under starten av året har legat på att bli så vältränade som möjligt då det kommer krävas en helt annan uthållighet i år jämfört med förra året. Vi har tränat med hög intensitet i spelövningar och isolerade löpövningar där varje pass vart ca 2 timmar. Jag tycker redan nu att man ser att vi är mycket starkare än förra året, vilket vi även ser på våra löptest, men det gäller att inte slappna av nu utan fortsätta kämpa på hela året!

Under februari är det fortsatt liknande fokus på träning som i januari och därför kommer vi nog uppleva att det är skiftande kvalité i matcherna från vår sida. Men samtidigt hoppas jag vi får ut en del av det vi vill se i match redan nu. Under vecka sex, sju och åtta spelar vi tre väldigt tuffa träningsmatcher mot starkt Ettan motstånd. Hårdsatsande Karlstad, Oddevold och Ljungskile väntar under de veckorna och det blir en bra värdemätare för oss då vi kommer få en bättre uppfattning om hur vi står oss.

Idag består truppen av 17 kontrakterade spelare, där 2 är målvakter. När serien startar bör vi vara ca 4 - 5 spelare ytterligare för att känna oss nöjda och förhoppningsvis är vi där om några veckor.

Nu ser vi fram emot vårsolen men ni är varmt välkomna redan nu för att del av våra lags träningsmatcher under försäsongen. Vi ser som vanligt väldigt mycket fram emot att träffa er alla på Sjövallen i år.

Jesper Johannesson

Föreningsutvecklare Ahlafors IF