Möt Jesper Johannesson – föreningsutvecklare i AIF!

Jesper är uppvuxen i Nol, men efter studier I Växjö - där han läste Coaching Sport & Management under tre år – har han nu flyttat till Alafors. Han har ett förflutet som spelare i Ahlafors IF och under studierna Östers IF var han assisterande tränare i Öster IFs U17-lag. Därefter var han huvudtränare i U14 och instruktör på deras fotbollsgymnasium.

Sedan årsskiftet är Jesper föreningsutvecklare och ungdomsansvarig i Ahlafors IF.

Vad innebär det att vara föreningsutvecklare?

-        Det görs redan fantastiska saker i föreningen, i våra lag, i styrelsen och alla kommittéer. Men en av mina huvuduppgifter är att skapa en tydligare struktur och ordning så att vi inte dubbelarbetar eller att saker ramlar mellan stolarna. Det handlar väldigt mycket om kommunikation.

-        På den sportliga sidan ska jag vara med och arbeta mot de mål vi har för våra seniorlag; att herrarna etablerar sig i Division 1 och att damerna får en fin utveckling på spelarsidan och kan flytta uppåt i seriesystemet, säger Jesper. Han fortsätter:

-        Sen är jag också ungdomsansvarig, vilket innebär att jag ska utveckla helhelheten för ungdomsverksamheten. Jag ska vara ett bollplank till ledarna, utveckla träningarna så att vi har en gemensam linje genom hela föreningen och skapa en tydligare röd tråd mellan junior- och seniorverksamheten.

-        Men det är också viktigt att vi som förening bidrar till samhällsnyttan, bland annat det fantastiska jobb som görs inom ramen för My Attitude.

Om tittar framåt – vad hoppas du ha hänt när nyårsklockorna ringer in 2024?

-        Att vi har ett tydligare arbetssätt i föreningen, rätt kompetens på rätt ställe med hjälp av alla de fantastiska ideellla krafterna som finns i Ahlafors IF. Givetvis också att vi har lyckats fotbollsmässigt med de mål vi har satt upp och att vi har en ny kull barn, detta år födda 2018, som hittat fotbollsglädjen i Boll&Lek.